Kateřina Svobodová: Fascinující svět aromatických rostlin III. (Amazing Aromatic Plants)

V dnešní části seriálu Fascinující svět aromatických rostlin si posvítíme na globální trh s esenciálními oleji. Podíváme se, v jakých průmyslových odvětvích se éterické oleje využívají, jaké objemy olejů jsou ročně celosvětově produkovány a kdo dohlíží nad jejich kvalitou. Posvítíme si také na možnost falzifikace éterických olejů deriváty z ropy a na některé nekalé marketingové tahy prodejců s cílem prodat co nejvíce. Uff, je toho kupa, ale tenhle článek stojí za přečtení až do konce.

Kateřina Svobodová Brooker spolu se svým mužem Johnem Brooker pro vás připravili 15dílný seriál z tajuplného a fascinujícího světa aromatických rostlin. Začtěte se do 3. dílu u šálku odpoledního čaje, ať si ho náležitě vychutnáte. 2. díl najdete tady. (For english version scroll down)

Globální trh s esenciálními oleji – díl III.

Půjdeme do obchodu a koupíme si malou láhev s esenciálními oleji (EO), nebo možná procházíme na webu a najdeme zajímavou společnost obchodující s aromaterapií, zalíbí se nám její inzerce a doporučení a koupíme to, co je v nabídce – snad nějaké nové EO  s netradičním místem původu, organickým pěstováním nebo s různými druhy extrakce (např. CO2) nebo destilace. Možná nakupujeme z dobře zavedeného zdroje, ať už domácího nebo ze zahraničí. Ale známe skutečný trh? Čísla jsou ohromující.

Trh s esenciálními oleji

Celosvětový trh EO byl v roce 2016 oceněn na 6,6 miliard USD, přičemž růst činí 10 % ročně. Esenciální oleje jsou v poptávce v průmyslových odvětvích, které se neustále rozšiřují:

  • potraviny a nápoje,
  • vonné látky a příchutě,
  • lékařské a farmaceutické aplikace a aromaterapie.

Rostoucí disponibilní příjem spotřebitelů a povědomí o zdravotních přínosech spojených s éterickými oleji podporuje jejich další výrobu. Poptávka vzrůstá u mnoha esenciálních olejů, např. pomeranč (53 000 tun v roce 2015, vyráběných převážně v USA, Brazílii, Číně, Indii a Mexiku), následovaný bazalkou, eukalyptem, asafoetidou, jasmínem, citronem, skořicovým listem a kůrou, tea tree, růží, mátou, kardamomem, heřmánkem, grapefruitem, levandulí, muškátovým oříškem, citronelou, koriandrem, rozmarýnem a dalšími.

Import / Export EO

USA jsou primárním dovozcem i vývozcem éterických olejů. Oleje jsou vyváženy především do Velké Británie, Německa, Japonska a Kanady a dováženy převážně z Indie a Francie. Evropské trhy následují USA a také je velmi silný trh v Asii a Tichomoří (Čína, Indie, Japonsko, Austrálie a Nový Zéland), následovaný rostoucími příležitostmi v Africe, Jižní Americe, Jižní Koreji a na Středním východě.

Trh v USA 2012 (vybrané EO)

Rozvoj a expanzi tohoto odvětví podporují mnohé společnosti, z nichž k největším patří:

  • Agan Aroma Chemicals Ltd.,
  • Aromor,
  • BASF AG,
  • Biolandess SAS,
  • Bush Boake Allen,
  • Cargill,
  • Citrus Vita Spa.
  • DoTerra International,
  • E.I. du Pont de Nemours,
  • EO of New Zealand,
  • Farotti S.R.L.,
  • Firmenich SA,
  • Flavex  Naturextrakte GmbH,
  • Fragrance Resources Inc.,
  • Frutarom Industries,
  • Givaudan SA,
  • Gragoco,
  • Haarman and Reimer GmBH,
  • Henkel,
  • H. Reynaud and Fils,
  • India Essential Oils,
  • Kao Corp.,
  • Koninklijke DSM N.V.,
  • Lonely Planet Global,
  • Nippon Zeon Co.,
  • Quest International,
  • Sensient Technologies Corporations,
  • Sydney EO Company,
  • Symrise,
  • Takasago Perfumery,
  • The Lebermuth Company,
  • Ungerer limited,
  • West India Spices Inc.,
  • Young Living EO.

Existuje také velké množství malých firem.

Jak funguje trh s éterickými oleji?

Prodejci a obchodníci nakupují své výrobky od pěstitelů nebo sběratelů v daných zemích. Vyváží je do zpracovatelských firem nebo přímo k výrobcům konečných produktů v dovážejících zemích. V rámci tohoto řetězce existuje také mnoho zprostředkovatelů. Existuje však také rostoucí trend přímého obchodování mezi výrobci, vývozci + zpracovateli a konečnými uživateli.

Na globálním trhu je obrovská cenová konkurenceschopnost, tajemství a rivalita. Segment aromaterapie je nyní vážně považován za důležitou součást obchodu s EO a je umístěn na 3. místě na tomto žebříčku: potraviny a nápoje, kosmetika a toaletní potřeby, aromaterapie, domácí péče, zdravotní péče a další (hlavně krmiva, insekticidy a barviva).

Standardy a certifikační organizace

Existuje mnoho organizací, které monitorují kvalitu výrobků a legální obchodování. Tyto uvádějí specifikace pro jednotlivé produkty. Nejčastěji uznávané standardy jsou normy stanovené těmito organizacemi:

  • AFNOR (Association Francaise de Normalisation)
  • FEMA (Flavours and Extract Manufacturers Association),
  • IFEAT (International Federation of Essential Oils and Aroma Traders),
  • IFRA (International Fragrance Association),
  • IOFI (International Organization of the Flavour Industry),
  • ISO (the International Standards Organization),
  • RIFM (Research Institute for Fragrance Materials),
  • Různé národní lékopisy.

Náklady na nákup těchto jednotlivých standardů mohou být pro velké výrobce EO zanedbatelné, ale pro mnohé malé firmy jsou značné. Kromě toho éterické oleje, které používají mnozí aromaterapeuti, zahrnují menší množství éterických olejů různého zeměpisného původu a specifické chemotypy. Ty nejsou pokryty normami AFNOR nebo ISO a jejich uvádění na trh je otevřeno kontroverzním zdravotním a vědeckým tvrzením.

Vzdělávejte se v aromaterapii s námi! Seriál pro vás publikujeme zcela zdarma díky laskavé podpoře firmy Saloos.

Syntetické éterické oleje

Značná část trhu je v současnosti sdílena syntetickými náhradami a roste kvůli problémům s náklady, konzistencí a dostupností EO. Existují různé metody syntetické nebo polosyntetické výroby jednotlivých složek EO.

Například některé bakterie, jako jsou Escherchia coli, Saccharomyces cerevisiae a Lactobacillus lactis, produkují valencen, nootkaton, beta-vetivon, farnesen, beta-elemene a picrocrosine, což jsou různé důležité molekuly vůní v éterickém oleji patčuli, santalové dřevo, grapefruit a hořký pomeranč.

Syntetické molekuly z ropy zahrnují patchoulol, linalool, nerolidol, valencen, sclareol a vanilin. Více informací o tomto segmentu průmyslu EO spolu s problematikou falšování bude nastíněno v příštím dílu seriálu.

Marketing a “terapeutická kvalita” éterických olejů

Marketing éterických olejů zaměřený na aromaterapeuty, lékaře a širokou veřejnost je vysoce konkurenceschopný. Tvrzení o čistotě, účinnosti a původu mohou být zavádějící a měly by být kriticky přezkoumány. Mnozí profesionální aromaterapeuti a veřejní zákazníci se stali obětí různých marketingových machinací dodavatelů EO, například tzv. terapeutické kvality esenciálního oleje. Tato tvrzení jsou nepřesná, nejednoznačná a zavádějící.

Zdroj informací o trhu s éterickými oleji

Specifické a podrobné globální zprávy o trhu s éterickými oleji, které zahrnují původ, objemy, tržby a ceny, lze zakoupit od agentur pro obchodní zpravodajské služby (obvykle stojí několik tisíc dolarů).

© Kouzlo vůní, Kateřina Svobodová

Přečtěte si další část seriálu

Kateřina Svobodová Brooker (BSc Hons, PhD)

Kateřina Svobodová – Brooker & John Brooker

Po emigraci do Britanie pracovala na katedře botaniky Glasgow University a udělala doktorát na Farmaceutické Fakultě se specializací na rostlinnou biochemii a využití přírodních produktů. Jako jedna z prvních byla zodpovědná za výzkum aromatických rostlin z hlediska botaniky, fyziologie, biochemie a biotechnologie, zkoumat aromatické rostliny byl její sen, za kterým si šla celou svoji kariéru.

Publikovala v odborných časopisech (přes 100 odborných a populárních článků) a měla přes 70 odborných přispěvků na mezinárodních konferencích – v Evropě, Israeli, Japonsku, Koreji, Brazilii a USA. Pracovala jako editorka pro CAB Abstracts on Aromatic and Medicinal Plants (Commonwealth Agriculture Bureau) a též jako poradce ve výboru BHTA (British Herb Trade Association).

Aktuálně žije po většinu roku v ČR a aktivně zde vyučuje při Asociaci českých aromaterapeutů. Je vdaná a má 2 syny, kteří žijí v zahraničí. Při psaní seriálu jí vypomáhá i její manžel John Brooker.

Autorkou článku je Kateřina Svobodová, předmluva: Michaela Lusílija Makulová, foto: Pixabay, archiv Kateřiny Svobodové.

Partnerem seriálu pro rok 2018 je firma Saloos. Díky této laskavé podpoře vám seriál přinášíme zcela zdarma.

Global market with essential oils – part III.

We go to a shop and buy a small bottle of essential oils (EO), or perhaps we browse on the web and find an interesting EO company, approve of its advertisement and recommendation and buy what is on offer – perhaps some new EO that we have never heard of, or a traditional one with an unusual description of its place of origin, organic cultivation or different types of extraction (e.g. carbon dioxide) or distillation. Maybe we buy from a well established source, either domestic or from abroad. But do we know the actual market? The numbers are staggering.

The global EO market was valued at USD 6.6 billion in 2016, growing at a rate of 10% per annum. Essential oils are in demand in industries that are expanding:  food and beverage, fragrances and flavors, medical and pharmaceutical applications and aromatherapy. Growing consumers’ disposable income and an awareness of health benefits associated with EO will support their further production. Demand is increasing for many EO, for example orange (53 000 tons in 2015, produced mainly in the US, Brazil, China, India and Mexico), followed by cornmint oil, basil, eucalyptus, asafetida, jasmine, lemon, lime, clove leaf, cinnamon leaf and bark,  tea tree,  rose, spearmint,  cardamom, chamomile, grapefruit, lavender, nutmeg,  citronella, coriander, rosemary and others.

EO Imports/Exports

The USA is a primary importer/exporter of EO. Oils are exported mainly to the UK, Germany, Japan and Canada and imported mainly from India and France. European markets closely follow the USA, and the Asia-Pacific market (China, India, Japan, Australia and NZ) is also very strong, followed by rising opportunities in Africa, South America, South Korea and the Middle East.

USA MARKET 2012 (selected EO)

Development and expansion of this industry is supported by many companies, the largest including: Agan Aroma Chemicals Ltd.,

  • Aromor,
  • BASF AG,
  • Biolandess SAS,
  • Bush Boake Allen,
  • Cargill,
  • Citrus Vita Spa.
  • DoTerra International,
  • E.I. du Pont de Nemours,
  • EO of New Zealand,
  • Farotti S.R.L.,
  • Firmenich SA,
  • Flavex  Naturextrakte GmbH,
  • Fragrance Resources Inc.,
  • Frutarom Industries,
  • Givaudan SA,
  • Gragoco,
  • Haarman and Reimer GmBH,
  • Henkel,
  • H. Reynaud and Fils,
  • India Essential Oils,
  • Kao Corp.,
  • Koninklijke DSM N.V.,
  • Lonely Planet Global,
  • Nippon Zeon Co.,
  • Quest International,
  • Sensient Technologies Corporations,
  • Sydney EO Company,
  • Symrise,
  • Takasago Perfumery,
  • The Lebermuth Company,
  • Ungerer limited,
  • West India Spices Inc.,
  • Young Living EO.

There are also large numbers of small scale firms.

Dealers and merchants purchase their products from growers or collectors in producing countries. They export these to processing houses or directly to the end-product manufacturers in the importing countries. A number of intermediaries also exist within this chain. However, there is also an increasing trend towards direct trading between the producers/exporters and processors/end-users.

Within the global market is enormous price competitiveness, secrecy and rivalry. The aromatherapy segment is now seriously considered as an important part of the EO industry, and is positioned at 3rd place on this ladder: food and beverages, cosmetics and toiletries, aromatherapy, home care, health care and others (mainly feed, insecticides and paint).

Standards and Certification Organizations

Numerous bodies exist that monitor product quality and trading procedures. There are specifications for individual products. The most widely recognized standards are those set by the following organizations:

  • AFNOR (Association Francaise de Normalisation)
  • FEMA (Flavours and Extract Manufacturers Association),
  • IFEAT (International Federation of Essential Oils and Aroma Traders),
  • IFRA (International Fragrance Association),
  • IOFI (International Organization  of the Flavour Industry),
  • ISO (the International Standards Organization),
  • RIFM (Research Institute for Fragrance Materials),
  • Various National Pharmacopoeias.

The cost of purchasing these individual standards may be small for major EO producers, but is considerable for many small firms. In addition, EO used by many aromatherapists, include minor EO of differing geographic origins and specific chemotypes. These are not covered by AFNOR or ISO standards and their marketing is opened to controversial health and scientific claims.

Synthetic EO

A considerable part of the market is currently shared by synthetic substitutes and is growing due to issues of cost, consistency and availability. There are various methods of synthetic or semisynthetic production of individual components of EO. For example, certain bacteria, such as Escherchia coli, Saccharomyces  cerevisiae and Lactobacillus lactis produce valencene, nootkatone, beta-vetivone, farnesene, beta-elemene and picrocrosine, all of these being important fragrance molecules in EO of  patchouli, sandalwood, grapefruit, rose and bitter orange. Synthetic molecules from crude oil include patchoulol, linalool, nerolidol, valencene, sclareol and vanillin. More information about this segment of the EO industry, together with issues of falsification, will be discussed in the next issue.

Marketing

Marketing of EO aimed at aromatherapists, medical professionals and the general public is highly competitive and claims of purity, effectiveness and origin can be misleading, and should be examined critically.  Many professional aromatherapists and public buyers have become victims of various marketing ploys by EO suppliers, for example so called ‘therapeutic grade essential oil’. These statements are inaccurate and can be ambiguous.

Sources for EO markets

Specific and detailed global EO market reports that include origin, volumes,  revenues and prices can be purchased from commercial market report agencies (usually costing several thousand USD dollars).

© Kouzlo vůní, Kateřina Svobodová

Michaela Lusílija Makulová

Michaela Lusílija Makulová

Odborná aromaterapeutka at Simbis Plzeň
Michaela vystudovala ZČU v Plzni a Institut Aromaterapie v Praze a v současné době své znalosti dále rozšiřuje při studiu Tradiční čínské medicíny v Ostravě. Svoji odbornou praxi provozuje v Plzni a ve Šťáhlavech (Simbis), externě také v Praze. Vyučuje aromaterapii dle pěti elementů a základy aromaterapie na jednodenních i víkendových kurzech, pravidelně přednáší a pořádá workshopy na různých festivalech. Pravidelně se vzdělává v oboru aromaterapie a je členkou Asociace českých aromaterapeutů. Ze své původní profese těží zejména z letité praxe jako lektorky, konzultantky a projektového managementu. Je zakladatelkou odborného blogu Kouzlo vůní a kreativní duší Bylinek našich babiček.

Co o sobě říká? "Miluji všechny vůně a chutě přírody. Věřím, že s každou bylinou, kterou užíváme jako lék, musíme hluboce souznět a vnitřně rezonovat. Pak dochází k interakcím mezi lidským a rostlinným světem, které dokáží hory přenášet."
Michaela Lusílija Makulová

Napsat komentář