Muži a vůně aneb aromaterapie baví i pány!

„Vůně jsou pocity rostlin.“ Můj oblíbený voňavý citát. Krásná i výstižná věta. A pronesl ji muž, německý romantický básník a prozaik Heinrich Heine. Nejslavnější „nosy“ světa – tvůrci legendárních parfémů bývali muži (před Coco Chanel i po ní). Zakladatelé moderní aromaterapie a její průkopníci též muži (René Gattefossé, Jean Valnet). Přesto obecně a tak nějak běžně bývá aromaterapie spojována spíše se ženami a jejich jemnější energií. Éterické oleje patří k éterickým ženám. Že je to trochu klišé jsem se osobně a na vlastní nos i oči přesvědčila díky workshopům v rámci jedné firemní akce pro velkou společnost…

Více vůní do firem!

Shodou šťastných okolností jsem byla oslovena a pozvána uvést celkem asi 80 lidí do základů aromaterapie. Příležitost v podobě vedení „čichacího“ aroma workshopu jsem s radostí a vděčností přijala. Představa tolika účastníků a tudíž i odpovídajícího množství namíchaných osobních vůní mě lákala, byť současně představovala velkou životní výzvu. Probrat vybrané éterické oleje, vysvětlit teorii tvoření harmonizačních směsí a s účastníky je v rámci 90 minutového bloku i namíchat. Proč ne. Dělám to běžně a moc ráda, sice ne pro tak velké skupiny, ale zkusím to.

I muži milují vůně

Ale ajajaj… Pár dní před konáním akce jsem se pořadatelů nenápadně zeptala na složení zúčastněných. „No jsou to skoro samí chlapi,“ dozvěděla jsem se. Nebudu mlžit, lekla jsem se. No ale co, prostě to zvládnu, jak nejlépe dokážu. Stejně už nešlo couvnout. Maličko jsem upravila výběr éterických olejů, jež jsem hodlala představit. A  zodpovědně se zamyslela nad tím, jak zaujmout mužské publikum aromaterapií nepolíbené a působící převážně v technickém oboru.

Všechno vyšlo skvěle, podařilo se a hlavně to téměř všechny bavilo. Jistě, našlo se pár výjimek, mezi tolik lidmi by spíš překvapilo, kdyby se to nestalo. Ovšem naprostá většina publika z více než tří čtvrtin složeného z mužů v praktické části workshopu něco namíchala. Část vyráběla parfémky jako dárečky manželkám, přítelkyním, ale i potomkům. Pro vlastním pánské potřeby jsme řešili vhodné kombinace na lepší náladu a pohodu, osvěžení mysli, špatné spaní způsobené pracovní zátěží nebo třeba k posílení imunity. Hledali jsme vůně funkční pro zlepšení atmosféry v openspace prostorech, vyčištění vzduchu v kancelářích, na zklidnění před náročným jednáním.

Jaké vůně si vybírají muži?

Citrusy patří k nejoblíbenějším vůním
Citrusy patří k nejoblíbenějším vůním

Mnohé zvolené kompozice byly originální a velice zajímavé. Dohromady jsme naplnili celkem přes 60 flakonků. Nestíhala jsem si zaznamenávat složení směsí, vlastně jsem nestíhala si ani mezi jednotlivými bloky dojít umýt ruce. Někoho zaujal jeden jediný éterický olej tak, že jiné do mixu už nepotřeboval, např. borovice, eukalyptus, levandule. Někdo složení směsi (věrný mužskému analytickému přístupu) náležitě a do detailů promýšlel. Příjemný pocit, že jsme si to všichni maximálně užili a že nám společně strávený čas pěkně voněl, ten zůstal do teď. A také to, že předané informace padly na úrodnou půdu a budou v praktickém životě zužitkovány.

Můj výběr necelých 30 představovaných éterických olejů směřoval k tématu celého firemního dne. Tím bylo doplnění a uchování energie, péče o zdravé tělo, relaxace i aktivní odpočinek.  A éterické oleje, které byly nejvíc v kurzu? Citrusy – obzvláště limetka a grep, ale i mandarinka, pomeranč a bergamot. Silné imunitní a dechové posilovače borovice, smrk, tymián a eukalyptus. I benzoe si přišla na své. A teplé koření hřebíček, skořice, zázvor. Pro mě trochu překvapivě zabodovaly i výrazné bylinné vůně šalvěje či bazalky. Naopak celkem očekávaně mezi nejfrekventovanějšími byly silné osvěžovače mysli máta a rozmarýn. Vzala jsem i mou oblíbenou lípu jako zástupkyni exkluzivních dražších esencí a ta se líbila snad úplně všem! Párkrát se podařilo namíchat vůni silně připomínající oblíbené mojito… A právě kombinace svěží máty a některého z citrusů se stala výherkyní pomyslné aroma hitparády, do kanceláře skvělá kombinace.

Vneste závan vůní do vašich kanceláří

Dobře sestavený aktivní program vzbudil nadšení a skvěle zafungoval pro převážně kancelářské zaměstnance představovanými oblastmi až na pár výjimek netknuté. Přirozeně zajímavá a osvěžující alternativa nudným firemním školením, ale i běžným ujuchaným a často přes kopírák tvořeným teambuildingům.

Proč nevnést do kanceláří trochu vůní a pohybu? Můj dojem z akce je, že maximum z 80 účastníků začlení prvky do života a výrazně si ho tím zpříjemní. Budou víc v pohodě, zdravější, veselejší. Dobrý výsledek. Mám radost. Jen víc takových počinů.

Chcete i vy zaplout do voňavého světa aromaterapie? Jednoduché řešení, oslovte mne a já vytvořím firemní čichací workshop na míru právě pro vás! Míchání vůní a čichání ke kouzelným lahvičkám může povznést a osvěžit atmosféru pracovního dne, obohatit firemní školení či narozeninovou oslavu….

Kateřina

 

Autorkou článku je Kateřina Polívková. Literatura: 15. RÄTSCH, Christian, 16. STORL, Wolf-Dieter. Foto: www.istockphoto.com.

Kateřina Polívková

„Skrze vůně vnímám svět. Vždy mě fascinovaly. Až jsem dospěla ke studiu a praktikování vykuřování a aromaterapie. Příroda přirozeně voní. A mě moc baví tenhle aromatický vesmír odkrývat i ostatním. Třeba prostřednictvím míchání osobních parfémů nebo na workshopech Vůně pro každý den. A neustále se učím, od života i od přírody."
Kateřina se masážím a aromaterapii intenzivně věnuje přes 4 roky. Studovala Institut aromaterapie, pravidelně se odborně dále vzdělává, setkala se s mnoha inspirujícími osobnostmi aroma světa... Vede kurzy, školení a workshopy v oblasti aromaterapie a vykuřování pro jednotlivce i firmy.
Spolupracuje například s Asociací českých aromaterapeutů, Českou asociací saunérů, blogem Kosmetika hrou.

Přečtěte si podobné články